perjantai 16. maaliskuuta 2012

Nukkekoti -tapaaminen

Tällä kertaa ryhmän tapaamisessa ryhmämme lisäksi mukana oli Warkauden Lehti. Lehdestä toimittaja löysi blogini netistä ja lähetti minulle sähköpostia, että haluaisi tehdä Varkauden seudun nukkekotiryhmästä jutun lehteen. Sehän oli hieno uutinen!

Haastattelujen ja kameran salamavalojen välkkyessä näpersimme pieniä kukkakaaleja nukkekodin keittiöön tai kasvihuoneeseen. Minä olin tällä kertaa opettajana. Meillähän on aina tapana, että joku opettaa jonkin esineen tekemisen ja kaikki yhdessä teemme itse sen esineen.

Tässä ihana kellariasetelma, erään ryhmäläisen. Tiiliseinä on maalattu ja myrskylyhty on tehty monesta eri osasta.


Tässä erään ryhmäläisen pöytäkattaus. Tässä on tehty itse lautasesta lähtien!
Reppu on aikaisemmasta tapaamisesta. Minun taitoni eivät vielä riittäneet näin hienoon aikaansaannokseen.


Erään ryhmäläisen tekemiä riisipiirakoita itsekovettuvastamassasta.


Erään ryhmäläisen tekemät minilapaset. Aivan ihastuttavat!


Sitten itse tekemiseen. Tällä kerralla minä olin ohjaajana ja opetin muille kukkakaalin teon. Aluksi esille massailuvälineet ja itse olen ihastunut käyttämään Cernittiä siitä syystä, koska se ei värjää sormia kuten Fimo. Tarvittavat työkalut ovat terä/veitsi ja "pistin" (en tiedä oikeaa nimeä, mutta sellainen teräväpäinen työkalu).


Aluksi etsitään hyvä vihreän sävy ja tehdään kahden euron kolikon kokoinen kiekko, joka on noin sentin paksuinen. Sitten kiekkoa leikellään ja väliin sujautetaan ohuita paloja vaaleampaa vihreää, josta muodostuu lehtiruotoja.


Sitten mytistetään kiekko pötköksi ja sopivan koon löytyessä pötköä aletaan leikkaamaan ohuiksi lehdiksi. Tässä nähdään, miten lehtiruotojen teko onnistui.


Tässä Hanna työskentelee ja on jo tehnyt yhden kukkakaalin valmiiksi, toinen jo tuloillaan. Tällä "pistimellä" on hyvä tehdä tarkasti kuvioita kaalin kukkaosaan.


Tässä minun aikaisemmin tehdyt paistetut kaalit. Nämä olivat esimerkkinä.


Noh, hieman tuli hassun värinen, mutta tämä oli malliteos. Sitten kukkakaali paistetaan uunissa (110-130 astetta) noin 10 minuutin ajan. Paistoaika riippuu teoksen koosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti